Pages

Wednesday 5 May 2010

~~Rentetan Kehidupan~~

“ Sesungguhnya wanita itu aurat.”

( Hadis Riwayat al-Bazar & at-Tarmizi)

“Ya, Allah, haramkan wajahnya dari api neraka-Mu.”

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

Seseorang hamba tidak mencapai darjat orang yang bertakwa sebelum ia meninggalkan perkara yang tidak mengapa (tidak berdosa) kalau dikerjakan kerana takut terjerumus ke dalam dosa (kalau dikerjakannya).

(Ibnu Majah)

Orang yang berada dalam warak peringkat ini berkata:

“Kami meninggalkan sembilan persepuluh daripada yang halal kerana khuatir akan terjerumus pada perkara yang haram.”

Abu Darda’ berkata:

Sesungguhnya sebahagian daripada kesempurnaan takwa ialah seorang hamba itu menjaga diri daripada sesuatu perkara (subahat) walau hanya seberat biji sawi. Bahkan ia meningglkan sesuatu yang dilihatnya halal kerana khuatir menjadi haram, sehingga perkara tersebut menjadi dinding antara dirinya dengan neraka.

::...buat tatapan pembaca..apa sahaja yg ana hidangkan ini adalah kredit dr blog asraarul mufidah,ana mengagumi penulisan beliau,sebelum beliau memutihkan layarnya,ana ambil pengisian berguna buat tatapan & panduan muslimat...syukran ya ukhti,walau xpernah bersua muka,ana sentiasa mendoakan ukhti berada d dlam rahmat ALLAH SWT..::


...MUJAHIDAH PURDAH...rentetan kehidupanku

tanggal 16 jan 2009,jumaat,2pm..menyaksikan penyatuan cinta kami dengan lafaz ijab & qabul..kami sah & halal sbg suami isteri.bermulalah kehidupan d alam yg penuh bunga2 cinta :)(blushing..hihi)Bimbingan sang suami mengajar ana erti hidup dlm cinta manusia & cinta ilahi.kalau dulu bujang,hidup xtentu arah..penuh noda & dosa..subhanallah!!

Banyak yg perlu,harus,wajib d ubah!!amalan wajib sudah jadi kemestian dalam mengejar cinta ilahi..banyak yg perlu d tukar ganti..iman,hati,jiwa,prcakapan,permikiran & pemakaian..ya permakaian juga membentuk diri jadi muslim sejati.Walau diri ini penuh debu2 dosa,ana ingin terus berusaha mendapat tempat d sisiNYA yg Esa walau hanya seketika.Ana yakin & pasti ALLAH maha mengetahui apa yg tersirat d hati ini.

Pemakaian purdah/niqab menjadi satu trend(barangkali)pd masa kini.namun pemakaian ini amatlah baik d sisi ALLAH SWT.Berniqab d muka & berniqablah d hatimu,jangan biar ia tersasar dari impian sebenarmu..ikhlaskanlah hati hanya kerna ALLAH semata2.Biar kecantikan subjektifmu itu d nikmati sang suami."Semoga kau berjaya"

Dalam beberapa bulan sebelum ni,ana menekadkan diri mencari sesuatu yang d panggil apa itu niqob/niqab/purdah..ana layari semua web sesawang yang menerangkan perihal niqab/purdah ini.Mencari dalil2 tentangnya,membuat research tentang apa,mengapa,bagaimana muslimah2 ini memepertahankan niqab d wajahnya..MENGAPA ANA LAKUKAN SEMUA INI??? ana mencari keredhaanNYA..mencari keampunanNYA.. ana perlukannya untuk terus mendidik diri ana,ana naif,ana jahil..pemikiran ana ini sudah d kuasai oleh pemikiran pemerintah sekular yang bertujuan jahat meruntuhkan iman umat islam d dunia.

ini antara jawapan2 mengapa muslimah ini berniqab/purdah:

1.mengelakkan diri dari fitnah dunia..menjaga pandangan dari lelaki yang mengejar2 saya..

2.kerana saya d kurniakan kecantikan,kata mereka senyuman saya menggoda..sehinggakan ada lelaki yang sanggup membunuh diri kerana saya menolak cintanya.

3.kerana wanita itu fitnah.

4.kerana ingin lebih dekat denganNYA,berniqab menghalang saya berpakaian yang xsempurna,menghalang tingkah laku yang kurang sopan,menghalang saya dari perasaan marah/panas baran,menghalang saya melakukan sifat2 mazmumah..

5.kerana tuntutan pihak sekolah(sekolah tahfiz)

6.kerana saya tidak cantik,wajah saya akan jadi bualan mulut orang,jadi lebih baik saya memakainya.

7.kerana takut gangguan arab lelaki yang suka mengacau.

apa sahaja sebab muslimah ini,ana yakin mereka sedang berusaha membina diri solehah,tentu sahaja muslimah solehah jadi buruan lelaki soleh yang mengejar cinta ilahi.ana sentiasa doakn mereka istiqomah,cekal,tabah,kuat,berani menghadapi segala cabaran!!muslimah pride**


Purdah mengatasi segalanya....ana manusia biasa xdapat lari dari dosa 'dunya' ini,setelah menekadkan diri memilih jalan ini(berniqab)ana meneruskan mencari info2 untuk menguatkan hujah..cabaran sebelum ana berjaya memakainya ialah dugaan dari sang suami yang xmengizinkan..siapalah ana nak membantah kata2nya,tapi tanpa erti putus asa ana berdoa memohon agar d bukakn pintu hatinya.setiap kali mendapat info terbaru ttg niqab,ana akan terangkan pdnya..ana pohon restu dari ibu & keluarga,mereka juga tidak mnyokong tapi andai suami mengizinkan mereka juga merelakan....SUBHANALLAH,ALHAMDULILLAH.ALLAHUAKHBAR!!akhirnya impian ana tercapai,ALLAH MAHA PENYAYANG,MAHA MENDENGAR,MAHA BERKUASA..

Dengan nama ALLAH yg maha pengasih lagi maha penyayang,ana menyarung niqab/purdah d wajah dengan penuh rasa syukur..

LailahaillaLLAH Muhammadarrasulullah..wahai Allah tegarkan hati kami di jalan-Mu~

Untukmu Mujahidah Sejati-Nahwan Nur

Mujahidah sejati

Intan permata mutiara mahkota

Seindah pelangi di cakerawala

Menghiasi taman indah nan permai

Mujahidah sejati

Engkaulah serikandi pembela agama

Peribadi solehah hiasan diri

Subur dengan iman dan ketaqwaan

Mujahidah sejati

Akhirat utama

Kerana dunia bukan pilihannya

Mujahidah sejati

Hatinya berbeza

Kerana diasuh iman dan taqwa

Mujahidah sejati

Berbekal al-Qur’an dan as-Sunnah

Bersulam pengorbanan

Bisa menggegarkan isi dunia

Mujahidah sejati

Terus subur mekar mewangi

Seindah suria menerangi bumi

Harapan ummah yang abadi

Mujahidah sejati

Akhirat utama

Kerana dunia bukan pilihannya

Mujahidah sejati

Hatinya berbeza

Kerana diasuh iman dan taqwa

Mujahidah sejati

Menyoroti langkah Khadijah, Aisyah Fatimah

Menjadi muqarrabin bermujahadah

Menuju cinta dan kasih Allah

Mujahidah sejati

Paras rupa bukannya ukuran

Nilainya sama di sisi Tuhan

Cuma ibadah yang membezakan

Wanita solehah di sisi Tuhan

Berhati-hatilah hasutan dunia

Kerana ia merbahaya

Jangan dibiarkan ia bertakhta

Dalam diri dengan dosa

Mujahidah sejati

Akhirat utama

Kerana dunia bukan pilihannya

Mujahidah sejati

Hatinya berbeza

Kerana diasuh iman dan taqwa~




No comments:

Post a Comment